Jos tunnistutuminen varmennekortilla epäonnistuu, tarkistakaa seuraavat asiat:
Kortinlukijan on kunnolla kiinni työkoneessa.
Kortti on oikein päin korttilukijassa.
Kortinlukijaohjelmisto on tunnistanut kortin, mikä selviää huomautusalueen kuvakkeista.
Kortinlukijan ajurit on asennettu.
Kortinlukijaohjelmisto MPollux DigiSign on asennettu työasemaan. Ohjelmisto löytyy Digi- ja väestötietoviraston (DVV) sivulta Lataa kortinlukijaohjelmisto, josta voitte valita teidän työkoneelle sopivan version.
Mikäli käytätte Microsoft Internet Explorer (IE) -selainta, tarkistakaa selaimen asetuksissa että ainakin SSL 2.0 on poiskytketty. Varmista sen lisäksi että TLS 1.0 ja mielellään myös TLS 1.1 ja TLS 1.2 ovat kytketty päälle.
Mikäli käytätte Mozilla Firefox -selainta, teidän pitää Firefoxin asetuksiin ladata sekä kortinlukijaohjelmiston turvallisuusmoduulin, että DVV:n juurivarmenteen, muuten tunnistautuminen ei onnistu. MPollux DigiSign -kortinlukijaohjelmiston asennus- ja käyttöohjeesta löytyy tarkempaa tietoa, miten tämä onnistuu, muutta helpointa on käyttää toinen selain (esim. Chrome, Edge tai IE).
Korttilukijan toimivuuden voitte tarkistaa DVV:n sivulta Testaa varmenteen käyttöä. Mikäli tunnistautuminen testipalveluun ei onnistu, voitte kysyä tarkempaa apua DVV:ltä. Jos tunnistautuminen testipalveluun onnistuu, ilmoittakaa ongelmasta palveluseteliportaalin ylläpitoon osoitteella
.
Mikäli tunnistautumispalvelu ilmoittaa että tunnistautuminen onnistui, mutta ette pääse palveluseteliportaalissa eteenpäin, varmistakaa yrityksenne hallinnollisen portaalikäyttäjän kanssa että henkilökortinne numero on syötetty portaalin käyttäjätietohin ja että numero on syötetty oikein.
Huomioitavaa!
Muutosten jälkeen, sulkekaa kaikki selainikkunat ja käynnistäkää selain uudestaan, ennenkuin kokeilette kirjautua uudestaan. Google Chromessa on toiminnallisuus, joka voi pitää selaimen käynnissä vaikka kaikki ikkunat on suljettu, jolloin pitää selaimen sulkea huomautusalueesta.
Utredande av problem med certifikatkortet
Ifall identifieringen med certifikatkortet misslyckas, kontrollera följande saker:
Kortläsaren är ordentligt kopplad till arbetsstationen.
Kortet är placerat rätt väg i kortläsaren.
Kortinläsarprogrammet har identifierat kortet, vilket framgår av systemfältets ikoner.
Kortläsarens drivrutiner är installerade.
Kortläsarprogrammet MPollux DigiSign är installerat i datorn. Programmet hittas på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas (MDB/DVV) sida Ladda ned kortläsarprogram, där ni kan välja rätt version för er arbetsstation.
Ifall ni använder webbläsaren Microsoft Internet Explorer (IE), kontrollera i webbläsarens inställningar att åtminstone SSL 2.0 är bortkopplad. Kontrollera därtill att TLS 1.0 och helst även TLS 1.1 och TLS 1.2 är påkopplade.
Ifall ni använder webbläsaren Mozilla Firefox, måste ni lägga till både kortläsarprogrammets säkerhetsmodul och MDB:s rotcertifikat i Firefox inställningar, annars lyckas inte autentiseringen. Installations- och användarhandboken för MPollux DigiSign- kortläsarprogrammet innehåller noggrannare information om hur detta går till, men lättast är att använda en annan webläsare (t.ex. Chrome, Edge eller IE).
Ni kan kontrollera att kortläsaren fungerar på MDB:s sida Testning av certifikat. Ifall identifieringen till testtjänsten inte lyckas, kan ni be om hjälp från MDB. Ifall identifieringen lyckas till testtjänsten, meddela om problemet till servicesedelportalens support på adressen
.
Ifall identifieringstjänsten meddelar att identifieringen lyckades, men ni inte slipper vidare i servicesedelportalen, be ert företags administrativa portalanvändare kontrollera att ert certifikatkortsnummer är inmatat i portalens användaruppgifter och att numret är inmatat korrekt.
Observera!
Stäng alla webbläsarfönster och starta om webbläsaren efter ni gjort ändringar, före ni försöker logga in på nytt. Google Chrome har funktionalitet, som kan köra webbläsaren i bakgrunden trots att alla fönster är stängda, varvid webbläsaren måste stängas från systemfältet.